Outsourcing to budowanie przewagi konkurencyjnej dzięki zewnętrznym zasobom i kompetencjom. Dla jednych przedsiębiorców kluczowe są zagadnienia związane z redukcją kosztów i korzyściami finansowymi, dla innych równie istotne mogą się okazać takie kryteria, jak dostępność systemów informatycznych, czas reakcji dostawcy w sytuacjach awaryjnych, satysfakcja pracowników i klientów, czy też możliwość skoncentrowania się na swojej podstawowej działalności biznesowej. Przyjęte miary powinny odpowiadać biznesowym priorytetom przedsiębiorcy.
Poniżej przedstawiamy kilka uniwersalnych korzyści wynikających z zastosowania outsourcinu:
- Redukcja kosztów,
- Koncentracja na kluczowej działalności (wyraźniejsza specjalizacja firmy),
- Uwolnienie zasobów do innych zadań,
- Dostęp do nowych technologii,
- Podniesienie jakości usług/produktów,
- Odciążenie firmy z konieczności rozwijania know-how w dziedzinie nie będącej jej kluczową kompetencją,
- Poprawa potencjału konkurencyjnego,
- Większa efektywność wewnętrznych komórek organizacyjnych,
- Zwiększenie elastyczności,
- Dostęp do wiedzy usługodawcy outsourcingowego z różnych dziedzin,
- Wsparcie wysoko wykwalifikowanych specjalistów bez potrzeby tworzenia dodatkowych etatów,
- Świeże spojrzenie na rozwiązania stosowane przez firmę.
Przy zdobywaniu wiedzy i doświadczenia własne służby informatyczne często są ograniczone brakiem środków lub budżetu. Natomiast partner outsourcinowy jest zmuszony do rozwoju swoich produktów i usług, a większa kadra pozwala na specjalizację kwalifikacji swoich pracowników. Po zastosowaniu outsourcingu możliwości dostosowania się do zachodzących zmian nie są już ograniczone kwalifikacjami własnych pracowników. Ponadto kończą się problemy wynikające z ograniczonej liczby specjalistów oraz z braku zastępców. Dla średnich i małych firm najważniejszy jest efekt skali występujący w sytuacji zastosowania outsourcingu. W firmach tego typu nie ma możliwości utrzymywania dużego zespołu informatyków. Często występują też problemy z utrzymaniem wyspecjalizowanej kadry, a środki pieniężne mogą być nie wystarczające do realizacji zadań na wymaganym poziomie. Efekt skali powoduje, że poziom infrastruktury IT jest wyższy, poprzez wdrożenie dotychczas niedostępnych procedur i technolog